FOKIS

Boka tid

20.02.24–19.04.24

Tid

90 minuter per tillfälle

Deltagare

15

Plats

Röda Sten Konsthall

Röda Sten Konsthall har ett brett utbud av pedagogiska aktiviteter som riktar sig till skolor i Göteborgs kommun och Västra Götaland

FOKIS – för folkhögskolor i Västra Götalandsregionen

Inom ramen för FOKIS – Folkbildning och kultur i samverkan, erbjuder Röda Sten Konsthall visningar, skollektioner och serier för folkhögskolor i Västra Götalandsregionen. De relaterar till pågående utställning och tematik och kan bokas av lärare med studenter och av lärarlag som vill få en fördjupning och inspiration inom samtidskonsten. Samtalet om konst är en utgångspunkt för att uppmuntra eleverna att uttrycka sig genom konstnärliga metoder och eget skapande.

Konstpedagogerna anpassar upplägget efter gruppernas behov, och utvecklar gärna innehållet tillsammans med lärare och kulturansvariga. Upplägget på workshopar och serier består av en introduktion till samtidskonst följt av dialogbaserad guidad visning samt ett avslutande kreativt moment.

Våren 2024 tar vi utgångspunkt från utställningen Crossing the Blue Bridge av Selma Selman. I utställningen binder Selma Selman samman sina feministiska idéer med sitt romska ursprung.

Det är hennes första utställning i Sverige. Det finns två olika lektioner att ta del av: Stafettpennan – En övning i att stimulera skrivandet och uppmuntra berättarlust och Rum som minne – minne som rum.

Lektionerna startar 20 februari och pågår till och med 19 april. De bokas av ansvarig lärare/kontaktperson för den klass/skola det gäller.

OBS! Från och med 2024 går det att boka lektioner via KUBO även för folkhögskolor. Det gäller grund- och gymnasieutbildning. Övriga utbildningar bokar direkt genom Marie Bergdahl.
Boka via KUBO 

Läs mer om utställningen med Selma Selman

Skollektion 1: Stafettpennan – stimulera skrivandet och uppmuntra berättarlust

I denna skollektion går vi igenom olika begrepp och formuleringar från samtidskonsten som blir verktyg i framtida möten med konst. Under övningen Stafettpennan får deltagarna utveckla sitt skrivande, sitt kreativa berättande och sin samarbetsförmåga.

Vi börjar med en guidad tur genom utställningen Crossing the Blue Bridge av Selma Selman. Under visningen möter vi de olika verken i utställningen och diskuterar återkommande begrepp inom samtidskonsten och definierar tillsammans i gruppen vad samtidskonst faktiskt är. Finns det skillnad på konst och konst?

Efter visningen börjar övningen Staffetpennan. Tillsammans i grupper kommer deltagarna skapa ett textverk med inspiration från ett av Selma Selmans verk, Superpositional Letter to Omer. Verket workshopen utgår ifrån är ett ljudverk där Selma Selman brevväxlat med den fiktiva karaktären Omer. Breven till Omer har fungerat som ett bollplank, en dagbok samt har gett utlopp för hennes känslor och reflektion. Verket rymmer poetiska skildringar av hennes vardag, satir och samhälleliga iakttagelser. Grupperna skapar textverk som presenteras i helgrupp i slutet av workshopen.

Nyckelord: Stafettskrivande, skrivövning, reflekterande, poesi
Datum: 20/2–19/4 (tisdag, onsdag em, torsdag em)
Tid: 3 x 90 minuter
Antal deltagare: 15
Konstpedagog: Maral Mavizi

© Selma SelmanStiilbild ur: A Pink Room of Her Own

Skollektion 2: Rum som minne – minne som rum

Lektionen inleds med en introduktion till samtidskonsten. Vad skiljer den från annan konst och hur kan man tänka och ta sig an den när man möter den?

Därefter går vi en rundvandring i Selma Selmans utställning Crossing the Blue Bridge. Tillsammans diskuterar det vi upplever och provar de verktyg deltagarna fick under introduktionen.

Vad är ett rum egentligen? Är det en inre plats eller en yttre verklighet? Eller kanske både och?

Selma Selmans verk speglar minnen från att växa upp som rom i Bosnien och Hercegovina under det pågående kriget. Konstnären arbetar i dialog med sin familj och sina egna minnen från uppväxten. Utställningen förmedlar både allvar och en viss dos humor om att återta makten över sitt liv genom att återvända till det inre barnet och ge det nya förutsättningar.

Skollektionen avslutas med ett kreativt moment där vi arbetar i par och gör en enkel skissövning.

Nyckelord: Minnen, Barndom, Familj, Drömmar, Minoritet, Konst som drivkraft, Återbruk, Inre och yttre rum
Datum: 20/2–19/4 (tisdag, onsdag em, torsdag, fredag fm)
Tid: 90 minuter
Antal deltagare: 15
Konstpedagog: Malin Griffiths

Kontakt och bokning

Marie Bergdahl
Samordnare konstpedagogik och program
mb@rodastenkonsthall.se

Mer Ung & Skapande

Ung & Skapande

Tisdags­gruppen

30.01.24 – 21.05.24

Ung & Skapande

Konst som mötesplats

14.02.24 – 29.05.24

Ung & Skapande

Konstlovet

02.04.24 – 04.04.24

Ung & Skapande

Söndags­verkstan

18.02.24 – 21.04.24