
Borderline Offensive
Denna korta men intensiva utställning inkluderar fyra transdisciplinära projekt som utforskar och konfronterar frågor om identitet, samhällsbyggande, främlingsfientlighet, extremistiska åsikter, mobilitet och migration mellan Europa och Mellanöstern och de kulturella konflikter som uppstår. För att provocera fram en dialog om dessa svåra frågor, tar projektet hjälp av humor och lekfullhet. Som Borderline Offensive skriver på sin hemsida: “en äkta och jämlik interaktion mellan människor är inte möjlig utan att dela livets absurditeter som får oss alla att skratta (tillsammans).”
Hur kan humor hjälpa oss att läka, kritisera auktoritära röster eller skapa band till andra människor? Detta är några av frågorna som de fyra projekten försöker utforska genom att engagera olika publiker – både nya och etablerade invånare i Göteborg och Västra Götaland – i aktiviteter som rollspelsworkshops, dockteater, performanceföreläsningar, berättande och samtal.
Borderline Offensive är en transnationell konstnärlig plattform, aktiv från Sverige till Syrien och på Europas migrationsvägar. De utforskar hur konstnärliga övertramp och humor kan generera plats för de svåraste samtalsämnena i vår tid. Projektet leds av TILLT och har finansiellt stöd från Creative Europe, Västra Götalandsregionen, Slovak Arts Center, Serbian Ministry of Culture and Information, Plovdiv 2019, m fl.
Petko Dourmana (BG), Ivana Šáteková (SK), Zoukak Theatre Group (LB), Abduljabbar Alsuhili (SE/YE), ŠKART (RS), Darinka Pop-Mitić (RS) & Nalan Yırtmaç (TK)
Three Migrants in a Boat (To Say Nothing of the Smuggler) [2019], Petko Dourmana: Videoinstallation, performance och rollspel som parafraserar scener från komediklassikern Tre män i en båt, men nu med tre migranter som smugglas över en flod vid en gräns. Installationen går bara att se med hjälp av infraröd bildförstärkare, av samma typ som används av gränsbevakning.
Museum of Real History [2019], Ivana Šáteková, Zoukak Theatre Group och Abduljabbar Alsuhili: Utställning och föreläsningsperformance som presenterar rasisters och populisters absurda konspirationsteorier som om de vore trovärdiga. ”-En förolämpning av samhällets kollektiva intelligens” enligt konstnärerna.
Paper Puppet Poetry [2019], ŠKART collective: Yngre publik får skapa berättelser i denna kollektiva upplevelse och workshop, genom att tillverka pappersdockor och framföra sina egna historier om migration.
The Long Heavy Road [2019], Darinka Pop-Mitić och Nalan Yırtmaç: Humoristiska berättelser från migranter på flykt, med migranter och för migranter, men också delat med Europa. Historierna berättas genom kollektivt skapade low-fi fanzine och graffiti. Alla workshops och aktiviteter är gratis och öppna för allmänheten om inget annat anges.
Utställningen presenteras med stöd från TILLT, Västra Götalandsregionen och Creative Europe Programme of the European Union. Ytterligare stöd från Slovak Arts Council, Ministry of Culture and Information of the Republic of Serbia, Keunstwurk.