Lilibeth Cuenca Rasmussen undersöker frågor som identitet, kultur, religion, kön och sociala relationer

Lilibeth Cuenca Rasmussen

Melodiska himlar faller mot jorden, får träden att flyga

Rasmussen navigerar i mellanrummet mellan den perfekta iscensättningen av musikvideor, den råa verkligheten i dokumentärer och en poetisk strävan efter kosmisk mening. För utställningen kommer Rasmussen att utveckla en serie nya liveperformanceverk som presenteras vid sidan av ett urval av hennes senaste verk inom video, skulptur och måleri.

Lilibeth Cuenca Rasmussen använder ofta sin egen dansk-filipinska bakgrund som språngbräda i sina kritiska och humoristiska verk. Under år 2005 började Cuenca Rasmussen arbeta med en serie performance där hon agerade ut ett antal manliga och kvinnliga stereotyper. Framför kameran framträder paradoxala karaktärer. Genom att använda sig av musikvideoformatet och sin egenkomponerade musik, rappade ironiska låttexter och säregna kostymer skapar Cuenca Rasmussen verk som fylls av personliga berättelser, samhällskritik och politiskt engagemang. Utställningen visar några av Cuenca Rasmussens centrala videoperformance som Absolute Exotic (2005), Cock Fight (2006), The Artist’s Song (2007) och Afghan Hound (2011).

Under utställningen Melodiska himlar faller mot jorden, får träden att flyga skapar Cuenca Rasmussen sitt konstnärskaps hittills största kollektiva performance – GAIA#5 (Sweden). Performancen är en del av det pågående projektet GAIA; en serie platsspecifika performanceverk vars första fyra sekvenser framfördes i Danmark, Filipinerna, Tyskland och Kina.

Verken har skapats som en dialog mellan de olika platsernas geografi och metaforiska symbolik. Cuenca Rasmussen utforskar här kroppens identifikation i relation till marken som den står på. Koreografin till GAIA#5 (Sweden) arbetas fram genom en workshop tillsammans med lokala deltagare som även medverkar i uppförandet inför publik onsdagen 18 juni kl. 18.00 utanför Röda Sten Konsthall.

Om Lilibeth Cuenca Rasmussen

Lilibeth Cuenca Rasmussen föddes 1970 i Manila, Filipinerna. Hon bor och arbetar i Köpenhamn, Danmark sedan hon 2002 tog examen från Det Kongelige Danske Kunstakademi i Köpenhamn. Bland hennes mest kända utställningar finns EgoShow, X-Room, SMK – Statens Musem for Kunst, Köpenhamn, 2006, Global Feminisms, Brooklyn Museum, New York, 2007, The Future is already way behind, Present doesn´t exist in my Mind, Performa09 New York, 2009 och Speech Matters, danska paviljongen på Venedig biennalen, 2011.

Hennes senaste solopresentationer inkluderar Inbetweeness, Horsens Kunstmuseum, Horsens, Danmark 2014, Anger is Power, Museet for Samtidskunst i samarbete med Gimle, Roskilde, 2013, Mobile Mirrors, Christian Larsen Gallery, Stockholm, 2013 och GAIA – The Musical, Wundergrund Festival & Eventministeriet, Skuespillerhuset, Det Kongelige Teater, Köpenhamn, 2013.

Cuenca Rasmussen har mottagit ett antal priser och stipendier, däribland Carl Nielsen & Anne Marie Carl Nielsen’s pris, 2012, Arken priset, donerat av Annie & Otto Johs. Detlefs’ Välgörande Fond, 2009, Eckersberg Medajl, Det Kongelige Akademi for de Skønne Kunstner, 2008, Aage & Yelva Nimbs Fond och Ole Haslunds Fond, legat, 2007. År 2005 mottog Cuenca Rasmussen det prestigefyllda treåriga arbetsstipendiet från danska konstrådet.

Utställningen stöds av Göteborgs stad och Västra Götalandsregionens residensprogram.

Melodiska himlar faller mot jorden, får träden att flyga,
Röda Sten Konsthall 2014© Attila Urban

Bildgalleri

Vill du se mer? I vårt Flickr album kan du titta på fler bilder från utställningen. På vår Flickr hittar du även album med bilder från våra andra utställningar, så missa inte det.

Till bildgalleri

Adrian Paci

Ylva Ogland