I utställningen Crossing the Blue Bridge binder Selma Selman samman feministiska idéer med sitt romska ursprung. Detta är hennes första separatutställning i Sverige.

Selma Selman

Crossing the Blue Bridge

Om vernissagen

Under vernissagen 10 februari framförde Selma Selmans sin performance Superpositional Letters to Omer. Därefter följde en introduktion till utställningen av verksamhetschef Mia Christersdotter Norman, curator Amila Puzić och representanter för Röda Sten Konsthalls partnerinstitutioner Schirn Kunsthalle Frankfurt och Capital of Culture Bad Ischl Salzkammergut 2024.

Ett konstnärssamtal genomfördes mellan Selma Selman och utställningens curator Amila Puzić.

Om utställningen

Crossing the Blue Bridge är både namnet på utställningen och Selma Selmans nya film, som bygger på hennes mammas krigsminnen från hemstaden Bihać i Bosnien och Hercegovina under 1994. Utställningen förenar de olika sociala och politiska sammanhang som Selman rör sig i, eftersom hon lever mellan olika platser, kulturer och verkligheter. Främst handlar den om hennes romska rötter, men hon tar även ställning som feminist, både i sin konst och som aktivist. Kärnan i Selmans konstnärskap är en kritik av rådande normer och fördomar.

Bland övriga verk i utställningen visas videoinstallationerna A Pink Room of Her Own och You Have No Idea, ljudinstallationen Superpositional Letters to Omer, samt en serie nya teckningar. Under vernissagedagen framför Selman den poetiska performancen Superpositional Letters to Omer. I den riktar hon känslor och önskningar till den fiktiva karaktären Omer.

Till curators text

Crossing the Blue Bridge genomförs i samarbete med Schirn Kunsthalle Frankfurt, där konstnären kommer att ha en separatutställning i juni, och Bad Ischl, Europas kulturhuvudstad 2024, där Selmans utställning kommer att visas i september 2024.

Till Schirn Kunsthalle Frankfurt

Till Bad Ischl, the European Capital of Culture 2024

Om konstnären

Selma Selman föddes 1991 i Ružica, Bihać, Bosnien och Hercegovina. Hon bor växelvis i New York, Bihać och Amsterdam, där hon nyligen avslutade ett residens på Rijksakademie. I sina verk växlar hon mellan känsliga, hårda och ironiska gester som blottlägger diskriminerande tillskrivningar av identiteter, stereotyper och förväntningar på olika roller.

Selmans verk har visats på Gropius Bau, Hamburger Bahnhof, documenta fifteen, Manifesta 14, Kunstraum Innsbruck, MO Museum Vilnius, Kasseler Kunstverein Museum Fridericianum, National Gallery of Bosnia and Herzegovina, Acb Gallery och många fler. Hon deltog även i FutuRomapaviljongen vid Venedigbiennalen 2019.

Hon är grundare av organisationen ”Get The Heck To School”, vars syfte är att stärka romska flickor över hela världen som är utestängda från samhället och lever i fattigdom.

Läs mer om Selmas på hennes hemsida

Instagram

Recensioner

I ”A pink room of her own” får konstnärens mamma äntligen det Barbie-rosa flickrum hon förvägrades som ung, bland annat på grund av att hon giftes bort i tidiga tonåren. – GP 

Till recensionen

Hur gör man sin morsas krigserfarenhet till konst på ett värdigt sätt? – Aftonbladet 

Till recensionen

Utställningens centrala verk är dock filmen ”Crossing the blue bridge”, som producerats särskilt för Röda Sten – DN

Till recensionen

Until We Are More Than Gold: A Triptych, ''The First Wedding''© Hendrik Zeitler

Bildgalleri

Vill du se mer? I vårt Flickr album kan du titta på fler bilder från utställningen. På vår Flickr hittar du även album med bilder från våra andra utställningar, så missa inte det.

Till bildgalleri

Stöd från

Utställningen är producerad med stöd från The Mondriaan Fund, the public cultural funding organization focusing on visual arts and cultural heritage.

Till The Mondriaan Fund

HDK-Valand

Cha Blasco, Max Ockborn, Patrik Bengtsson, & Dance Remainings

Laleh Kazemi Veisari, Samaneh Roghani, Nazanin Raissi, Malin Holgersson, Afrang Nordlöf Malekian